vrijdag 2 mei 2014

Borage

 Borage / Bernagie

Deze staat bij mij bij de voordeur...met zijn intens blauwe kleur, maar toch bescheiden te bloeien met hangende hoofdjes.
des al niet te min ...altijd welkom.
De blauwe kleur valt altijd op want je ogen trekken er altijd naar toe als ik er langs loop. Het is een fascinerend plantje. Met de beetje harige bladeren geeft het iets mystieks aan de plant en zeker met tegenlicht onder de lens.
De plant bloeit de gehele zomer door ,
De bloemetjes zijn eetbaar en staan ook altijd mooi op een salade of  paar bloemetjes ter garnering op kruidenboter.
Het is een eenjarige plant maar zaait zichzelf weer heel gemakkleijk uit.

Als je borage cress heb opgekweekt weet je precies waarom deze plant
ook komkommerkruid wordt genoemd.
Het ruikt en smaakt naar komkommer.

Ik heb even opgezocht op internet m,aar wat een verschillende namen heeft deze:
Komkommerkruid: door de smaak en reuk
Prikneus: het harige prik een beetje
Steekneus: zelfde als hierboven maar beetje overdreven vind ik
Parapluutje: had ik maar zo'n mooie kleur paraplu , dan loop je toch blij door de regen?
Nachtlichtje: en deze laatste 2 waarschijnlijk vanwege de helblauwe kleur.
Nachtpitje

Zie ook bij toastje vrolijk

Ja een mooi dankbare plant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten