zondag 28 juli 2013

Veertjes

 
Laatst even de strekdam op geweest en ik kwam allemaal veertjes tegen.
Deze zijn volgens mij van de bergeend.
Zo aan de vele veertjes te zien lijkt het wel of er iets "niet goed gegaan is" of gewoon "de natuur zijn gang is gegaan"... Maar ik denk meer dat de jongen uitgevlogen zijn en het nest leeg gewaaid is .

Een bergeend maakt zijn nest namelijk in verlaten konijnen holen en die zitten er genoeg op de strekdam. Hij propt dit hol helemaal vol met eigen dons en dan legt zij haar eieren erin. In dat nest worden 8 tot 12 eieren gelegd.
Ze lijken niet zo groot maar het zijn best enorme vogels.
De grote van een bergeend zit tussen die van een  'gewone' eend en een gans in.

De bergeend heeft wit zwarte en bruine kleuren ....een lapjes-eend zeg maar.
Je ziet ze vaak bij eb met hun snavel over de zeebodem glijden op zoek naar wadslakjes, schaaldiertjes, wormen , insecten of visjes.

Maar eigenlijk kwam ik hier mee omdat ik per ongeluk de veertjes vond en ze mij op een idee brachten voor een foto opdracht die ik laatst kreeg.
Voor een splinternieuw leven waar "de natuur zijn gang was gegaan"
En de natuur beslist!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten