dinsdag 16 juli 2013

Zonsondergang

Ik heb het avond ritueel van eigen tuin en omstreken maar eens gevolgd.

Achter dijk ( nog even een klein ommetje) een prachtige zonsondergang die zo de Waddenzee in sist..
Het is nog heerlijk weer en bij thuiskomst nog even buiten zitten.
Dat zijn er meer die dat doen.
Ik hoor proost zeggen , nog een grasmaaier in de verte , een waterkraan ...hoogstwaarschijnlijk de tuin nog sproeien en dan wordt het rustiger en rustiger op de buurt.
Voor mensen de dag om , maar voor dieren begint het net!

De zwaluwen nemen het geluid over en scheren rakelings langs het huizenblok en maken een enorm scherp kabaal...( morgen weer mooi weer duidt dat toch op?)
Als ik ineens mijn hoofd boven de schutting zou steken , zouden ze dan hun stuur nog kunnen omdraaien of gaan ze dwars door me heen.
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om het uit te proberen...
Als deze na heel veel rondjes zijn uitgeraasd hoor ik deuren op slot gaan, sommige ramen worden gedicht...gordijnen dicht geschoven.

En het wordt donkerder en de contouren komen tevoorschijn.
De tegenlicht objecten.

De spinnen zijn weer druk bezig om hun web precies in mijn looppad van morgen te bouwen.
Het viel me van de week al op dat er al zoveel spinnen weer zijn.....
Een spin associeer ik met herfst, maar daar zijn we nog niet aan toe dacht ik.

Naast me aan de andere kant van de schuting springen er wat vissen te hoog uit de vijver....ik hoor tenminste een flinke plons.
Her en der worden er katten naar buiten gestuurd..."hup naar buiten jij  , morgen ben je weer de eerste"!
En ik hoor wat geritsel.....goed kijken .....en ineens zie ik daar de huisegel weer.
Ook deze heeft het ontzettend druk in de bladeren en struikgewas, en hobbelt vlak langs me heen..
De egel heeft totaal geen erg in mij.

En af en toe hoor ik de vogels op het wad...
Wat geeft dit een rust , maar tevens,  wat komt er een leven op gang zo bij schemer en in donker.
Ik verkies er toch voor om de diepere rust in te gaan en morgen bij daglicht weer druk te zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten