woensdag 2 april 2014

Flink verstoord.

Grauwe gans
Vandaag op de strekdam kwam ik erachter dat er nog niet echt veel mensen geweest zijn.
Veel stront van ganzen op de dijk die nog niet platgetrapt is en het pad is nog niet kaalgelopen.
Ziet er een beetje 'onbewoond' uit. Mooi zo!
Ik liep daar lekker te slenteren , kijken wat er allemaal weer opkomt aan groen ed.


Op een gegeven moment uit het niets hoor ik een hoop kabaal.
Het blijkt een gans te zijn. Wat ging ie tekeer.
Ik nog zeggen ...'Joh stel je niet aan ..ik ben het maar'
En terwijl ik langzaam doorslenter word ik opgeschrikt door nummer 2 .
Ik loop nog even verder maar meneer gans is er duidelijk niet blij mee.
Aha ik kom een nest tegen.
Nummer 1, de beschermer en nummer 2 zat dus op het nest.
Er lag trouwens maar 1 ei in ...das niet veel voor een nest van ganzen.
Ik kon ook geen eierdoppen vinden van roof door een of ander beest.
Ik ben maar omgedraaid , wilde dit broedende stel niet verder verstoren.

Even later het zelfde kabaal, maar dat was niet voor mij maar voor 2 andere aankomende ganzen.
Tjeetje wat een beschermend mannetje, hij vloog er direkt achteraan en wat een geluid komt daar dan uit.
( en het was eigenlijk zo heerlijk stil op de strekdam.
In de waddenhaven streken de indringers neer en het beschermende mannetje kwam terug.
Maar wat was ie razend ...nog lang blies hij na.

Wel mooi om dit spel te aanschouwen.

ps het kan ook zijn dat ze nog bezig waren eieren te leggen.
daar had ikzelf nog niet bij nagedacht.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten