donderdag 18 april 2013

Bonen experiment:

Bonen-experiment.


1ste dag:
Een kievitsbonen experiment.
Ik heb een aantal lichtbruine en donkerbruine bonen 'in de week' gezet.
24 uur hebben ze in het water gestaan.
Mooi om te fotograferen door het glas heen.



De zuurstof belletjes komen mooi te voorschijn.
en de bonen zie je zwellen en rimpelig worden.
Ik houd het steeds in de gaten.


2de dag:
De volgende dag heb ik de bonen afgespoeld en de helft in de grond gezet, en de andere helft op vochtig keukenrol gelegd. De bonen die in de grond zijn gezet staan gewoon buiten in potgrond, nog niet in de volle grond.
De bonen op het vochtige keukenpapier staan binnen in het licht.
Ik ben benieuwd wat het verder gaat doen.



4de dag:
Het bonen-experiment heeft nu al kuren?
De blanke soort kievitsbonen gaan goed.
De ene boon zie je bijna openbarsten en de andere boon heeft al een zeer mooie stevige spruit.






De bruine soort daarentegen wordt rimpelig en begint te plakken.
Alles weer keurig afgespoeld.
Ik vind het maar vreemd.
Ik moet zeggen , wel fotogeniek
Ze voelen en zien ook niet fris en ik merk dat ik er een beetje met opgetrokken neus naar zit te kijken.
Ik blijf toch maar proberen...
De aanhouder wint toch?




5de dag:
De licht bruine bonen gaan goed en de spruit werd zo stevig dat ik een paar toch wel nu in de grond heb gezet.
De bruine bonen wordt denk ik niets meer , ik zie weinig gebeuren daar en ze worden vies en kleverig.




Het bruine bonenprojekt heb ik afgesloten, ik denk dat ik veel te oude bonen had want deze deden helemaal niet ...plakkerig en geribbeld en meer niet, geen beweging in te krijgen.
Zoals de vorige foto hierboven zo ziet het er nu nog uit, maar dan nog meer glibberiger.
Zal het nog eens met verse proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten